144.738 x Dank u !

Mons en Lumières” heeft zijn allereerste editie succesvol afgerond met een indrukwekkende 144.738 bezoekers. Deze opmerkelijke opkomst was een belangrijke prestatie voor een evenement dat zijn debuut maakte en zorgde voor veel media-aandacht en sociale media-aandacht in het hele land en daarbuiten. De positieve mond-tot-mondreclame van verrukte bezoekers benadrukte acht surrealistische en poëtische avonden. Met 27 lichtgevende kunstwerken langs een 3 km lang parcours bood het festival een frisse kijk op de stad, door een licht te schijnen op minder bekende wijken, pas gerenoveerde buurten en gerestaureerde erfgoedlocaties.

Het belangrijkste doel van de stad Mons was om mensen aan te trekken tijdens het typische rustige seizoen dat loopt van het einde van de verkoop tot de lente.

Burgemeester Nicolas Martin is van plan om van “Mons en Lumières” een niet te missen evenement te maken op de Waalse kalender, dat duizenden mensen uit het hele land en daarbuiten zal aantrekken en zo de status van Mons als belangrijkste Belgische toeristische bestemming zal versterken. “Dit succes werd mogelijk gemaakt door de professionaliteit van de teams van de stad, de politie en de vrijwilligers, die ik wil bedanken. Dit evenement is een belangrijke operatie voor Mons: gefinancierd door Europese fondsen heeft het aanzienlijke economische voordelen opgeleverd voor de lokale commerciële structuur. Het is belangrijk om op te merken dat de subsidies uitsluitend bestemd waren voor toeristische en culturele projecten; we hebben gevochten om ze te krijgen zodat onze regio kon schitteren,” verklaarde hij.

“Mons en Lumières” proved to be a massive hit, with restaurants and hotels experiencing full bookings across eight evenings. In a time usually quiet commercially, the HORECA sector saw bustling activity.

Enhanced bus and train services, which the City plans to expand in future editions with the help of TEC and SNCB, also played a crucial role in attracting visitors from all over the country and beyond. The city center was packed, creating a warm and lively atmosphere.

“The teams are energized by this popular and critical success. It gives us the necessary drive to prepare an even more spectacular show for the second edition in 2025. With this first experience under our belt, we aim to set the bar even higher,” says Natacha Vandenberghe, Director of the Department of Culture and Tourism.